Мені необхідно знайти

вівторок, 11 серпня 2015 р.

7 клас. Українська мова. Прийменник як службова частина мови і засіб зв’язку в словосполученні


Тема уроку: Прийменник як службова частина мови і засіб зв’язку в словосполученні
Мета уроку:       Познайомити із прийменником як однією із службових
(дидактична)    частин мови, вчити визначати смислові відношення, які
                               він виражає разом із непрямими відмінками,
                               сполучаючись із іменними частинами мови. Вчити
                               будувати речення із прийменниками
Виховна:               Виховувати пошану до рідної мови, бажання вивчати і
                                знати її
Розвиваюча:        Розвивати пам'ять, розумові здібності, зв’язне
                                мовлення, кмітливість
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань
Обладнання: схема-ТРВЗ, підручник, загадка, малюнок «Вічно при
                          іменнику стою», таблиця, крейда, дошка
Хід уроку:
І. Етап організації учнів до уроку. Емоційне налаштування.
«Спіймай мій настрій»
Посміхніться, «зніміть» посмішку зі свого обличчя долонею та «киньте» своєму сусідові. «Спіймайте» посмішку, «прикрасьте» нею своє обличчя.
Зобразіть на обличчі ще будь-яку емоцію, «подаруйте» її своєму товаришеві.
«Самоналаштування».
Покладіть руки на парту, закрийте очі та промовляйте:
Я зможу сьогодні добре працювати на уроці.
Я особистість творча
Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому уроці.
ІІ. Етап актуалізації.
Що означає приклад, записаний на дошці: 6+3+1=10
Назвіть самостійні частини мови
Назвіть службові частини мови
Що означає цифра «1»? Чому виділяємо вигук окремо?
Яку групу частин мови ми вивчили? (самостійні)
Чому службові частини мови мають таку назву? Що ви про них знаєте?
ІІІ. Етап засвоєння нових знань.
1. Підготовча робота
Перед вами на столах загадка. Прочитайте її і відгадайте.
Ну а ця частина мови
Вже належить до службових
Мети, причини і умови,
Простору, часу, допустові, -
Відношення він означає.
Залежність слів теж виражає.
Похідним, непохідним,
Простим, складеним, складним
Може бути цей бешкетник,
Ну а зветься він… - прийменник
Без, до, по, при, мимо, коло,
З-поміж, з-поза і навколо,
Перед, попід, в, із, до…
Ох, важлива роль його.
2. Формулювання теми і мети уроку (Складання схеми-ТРВЗ)
Сформулюйте тему уроку (система)
Випишіть ключові слова у загадці й спрогнозуйте, над чим ми з вами будемо працювати на цьому і наступному уроках, вивчаючи тему «Прийменник»
1) Це службова частина мови (над система)
2) Відношення він означає, залежність слів теж виражає (О.Ф.)
Прийменник – це службова частина мови, яка в сполученні з непрямими відмінками іменника, числівника, займенника, означає напрям, місце, час, причину та інші і вказує на залежність слів у словосполученні та реченні (О.Ф.+Д.Ф.)
«Вічно при іменнику стою», -  так говорить про себе прийменник (ілюстрація), але ми бачимо, що він може сполучатися з іншими частинами мови. Якими? (Іменними)
3) Випереджувальне завдання за матеріалами книги                  Вихованця І.Р.»Таїна слова» (К., 1990р., стор.210-223)
Як взаємодіють прийменники з відмінками?
4) Виховний момент
Прийменники у сполученні з іменними частинами мови покликані точніше передавати думку, чіткіше окреслювати зв’язки предметів і явищ.
Не дуже численна ця службова частина мови, слова хоч і маленькі, але велика у них граматична міць. Через те мовці ставляться до цих слів-неслів із великою шанобою. Тож і ми маємо йти їх шляхом, поставитися серйозно до вивчення цієї частини мови.
5) Тренувальні вправи
Над шляхом, при долині, біля старого граба, де біла- біла хатка стоїть на самоті;
Живуть там дід, і баба, і курочка в них ряба, вона, мабуть, несе їм яєчка золоті (Ліна Костенко)
Підкресліть прийменники, визначте, із якими відмінками іменників чи інших частин мови вони сполучаються та вкажіть на смислові відношення.
Поясніть розділові знаки
Чи можемо ми назвати поєднання прийменника із іменною частиною мови словосполученням? Чому?
6) Розвиток мовлення (ейдетика)
У вас на партах лежать гілочки верби, які в народі називають котики. Що ви про них знаєте? Візьміть їх у руки. Торкніться їх пальцями. Що ви відчули? Які за формою котики? Колір. Розмір. Нюх.
Складіть речення чи зв’язний текст (високий рівень), використовуючи прийменники. Зверніться за потреби до загадки. Визначте відмінки, із якими вживаються прийменники, вкажіть смислові відношення.
ІV. Етап рефлексії.
Що нового ви дізналися на уроці? (за схемою-ТРВЗ). Роботу над складанням таблиці продовжимо на наступному уроці.
Які труднощі виникли?
Про що б хотіли мене запитати?
V. Домашнє завдання
За підручником виконати вправу (достатній і середній рівні) 259, вправа 257 (початковий рівень)
Високий рівень: «Про що шепочуться гілочки верби?» (зв’язний текст із використанням прийменників)
Оцінювання – поціновування



Використана література
Блик О.П., Кулик Б.М. Українська мова 5 – 6, К., 1987р.
Вихованець І.Р. Таїна слова К., 1990р.
Єрмоленко Рідна мова 7, К.,
Творчі задачі для розумників. Навчально-методичний посібник, Кіровоград, 2011р.

Немає коментарів:

Дописати коментар