Мені необхідно знайти

неділю, 16 серпня 2015 р.

8 клас. Українська мова Речення із звертаннями, вставними словами і вставленими конструкціями. Систематизація та узагальнення вивченого.

                             8 клас. Українська мова

 Тема уроку:           Речення із звертаннями, вставними словами і вставленими          
                                 конструкціями. Систематизація та узагальнення вивченого.

 Мета уроку:           Узагальнити і систематизувати знання учнів про звертання, вставні
(дидактична)           слова та вставлені конструкції; удосконалювати навички аналізувати й                                          оцінювати виражальні можливості речень зі звертаннями, вставними                                              словами в усному та писемному мовленні; правильно ставити розділові                                        знаки та обгрунтовувати їх; знаходити та виправляти помилки на вивчені                                      пунктуаційні правила, точно інтонувати речення зі звертаннями та                                                  вставними словами.

Виховна мета:         Виховувати в учнів любов і повагу до поетичного слова, звичаїв і традицій                                   українського народу.

Розвивальна мета:  Розвивати пам`ять, творчу уяву, здібності, критичне мислення учнів, усне і                                  писемне мовлення.

Тип уроку:              Урок узагальнення та систематизації знань.

Обладнання:           Схема ТРВЗ-педагогіки та ейдетики, ілюстрації до теми, дидактичний                                            матеріал, підручник; вербові гілочки.
             
               
                                                       
                                                          Хід уроку:
І. Організація класу до уроку (1 хв.).
Візьміться за руки, відчуйте тепло долоньок один одного, передайте позитивні емоції, посміхніться і побажайте успіху.

ІІ. Етап актуалізації  (12 хв.)
1. Поетична хвилинка. Аналіз орфограм і пунктограм (метод листівок)
Весно, весно, весняночко,
Прийди до нас, подоляночко.
Прийди до нас, теплом утіш.
А ти, сонечко, світи ясніш!
2. Назвіть пунктограму, яку ми вивчали зовсім недавно, і зустрічається вона у веснянці.
   Яка тема вивчалася після звертань?
3. На наступному уроці ми з вами пишемо контрольну роботу з цих тем. Як ви гадаєте, над чим ми повинні попрацювати на сьогоднішньому уроці?
    Отже, узагальнення і систематизація знань про звертання, вставні слова та вставлені конструкції - це і є тема нашого уроку. (Система)
    Нагадайте іще раз, яке основне завдання ми ставили перед собою, вивчаючи ці теми (це ті завдання, які ставить перед нами програма)
   О.Ф
- Знаходити звертання, вставні слова та вставлені конструкції в реченнях та тексті;
- правильно ставити розділові знаки, конструювати та інтонувати речення.
    Сформулюйте завдання сьогоднішнього уроку
 

 Д.Ф.
- Узагальнити і систематизувати знання з теми;
- підготуватися до контрольної роботи.
Щоб добре написати контрольну роботу, потрібно подолати труднощі, із якими ми зустрічалися у процесі вивчення теми. Назвіть їх.

Позначка "Серце"
А ось що побачила я, перевіряючи ваші зошити.
- Неправильно твориться форма кличного відмінка;
- не завжди  правильно визначаються звертання, вставні слова та вставлені конструкції в реченні, особливо коли іде розрізнення залежно від контексту членів речення і вставних слів;
- є помилки у постановці розділових знаків.
Як бачите, наші спостереження співпали.

Отже, усе це нам слід врахувати на сьогоднішньому уроці. Тож починаємо працювати.
Я запрошую вас у чарівний світ рідного слова, без якого немислиме життя народу. Воно живе у веснянці, у ліричному вірші, в іскрометному гуморі.
Проблемне запитання: Подумайте і скажіть: чому саме, працюючи над узагальненням даної теми, ми будемо звертатися до поезії?

ІІІ. Етап узагальнення і систематизації (25 хв.)
1. Уважно подивіться на ілюстрацію. Що зображено на ній? Чому саме таким уявляє художник звертання і вставні слова? А яку роль відіграє парасолька?
(Вони не бувають членами речення, можуть займати будь-яку позицію в реченні, граматично не зв`язані із жодним членом речення)
Де «живуть» звертання і вставні слова? Чим буде речення як одиниця синтаксису для них?
(Надсистемою)
2 . Пригадайте і запишіть речення із звертаннями із поезій, які ви вивчали на уроках української літератури. Накресліть схеми речень, визначте структуру звертання. Поясніть розділові знаки.
- Юначе! Хай буде для неї твій сміх,
  І сльози, і все до загину...

- Дівчино! Як небо її голубе,
  Люби її кожну хвилиу...
                                           (В.Сосюра «Любіть Україну»)

- Васильки у полі, васильки у полі, а у тебе, мила, васильки з-під вій.
                                           (В.Сосюра «Васильки»)

- «Куди ж це ви, мамо?» - сполохано кинулись діти.

- «Куди ж ви, бабусю?» -  онуки біжать до воріт.

- Пора мені, діти, а ви вже без мене ростіть.

- Та що ви намислили, мамо?

- А хто нас, бабусю, у сон поведе по казках?

- Лишайтесь, матусю, навіки лишайтесь, не йдіть...
                                           (Б.Олійник «Пісня про матір»)

- Хай це, можливо, і не найсуттєвіше, але ти, дитино,
  Покликана захищати своїми долоньками крихітну
  свічечку букви «ї» ...
                                           (І.Малкович «Свічечка букви «ї»)
- Коли вона плелася в коси,

 чом, скрипко, відвернулась пріч?

- Ох, смиче, теж дививсь куди ти?
                                           (І.Малкович «Музика, що пішла»)

- Лиш вуста дрижать гарячі: «Янголе, не впадь з плеча».
                                           (І.Малкович«Із янголом на плечі»)
  Визначте головну думку цієї поезії
Робота в парах. Поміняйтеся зошитами і перевірте написане. Які помилки зустрічаються?

Як слід інтонувати речення зі звертаннями?
Стор. 128.Підручник:
Звертання вимовляються з окличною інтонацією, високим тоном, особливо на початку речення. У вимові перед звертанням паузи зазвичай немає, є пауза, як правило, після нього. Якщо звертання стоїть у середині речення, воно читається швидким темпом.
Як ми називаємо звертання, які зустрічаються в поезіях? Чому?
(Риторичні звертання не розраховані на відповідь, а власне звертання розраховані на реакцію того, до кого спрямоване мовлення)


3.Послухайте поезію і назвіть звертання, які в ній зустрічаються. Визначте структуру звертань.
- Розкажіть мені, мамо, про вишні
Їх було так багато в саду.
- Були, доню, морози невтішні,
А вони кого хочеш зведуть.
- Розкажіть мені, мамо, про зорі.
Чи такими були і колись?
- А той, доню, хто виріс у горі,
Не часто на зорі дививсь.
- Розкажіть мені, мамо, про долю.
Чи людині підвладна вона?
- Наша доля, о доню, як море.
Той пливе лиш, хто має човна.
- Розкажіть мені, мамо, про роки.
Чи спливають помітно вони?
- Наші роки помітні, допоки
Матерів пам`ятаєте ви.

Визначте головну думку поезії.
В якій граматичній формі вживаються звертання?

4. Запишіть речення. Поставте слова, що в дужках, у кличному відмінку, поясніть розділові знаки.
О (друг мій) попереду розлука, а зустрічі - чи трапляться вони.
(Земля рідна) Знаєш ти свій шлях у бурі, у негоді.
Ой ти (дівчина) з горіха зерня, чом твоє серденько колюче терня?
Ей (сіра пташка) чому ти так журишся?
Визначте види звертань за будовою.

Послухайте гумореску Павла Глазового і скажіть: від чого застерігає автор?
Вже ніч надворі. Не спить дитина.
Схилився батько над ліжком сина
і виявляє любов і ласку.
- Послухай, - каже, - синочку, казку.
Так, значить, дід жив і, значить, баба.
Була в них, значить, ще й курка ряба.
І сіла, значить, вона в гніздечко
і, так сказати, знесла яєчко.
Дід бив яєчко і баба била.
Ну, баба, значить, теж не розбила.
А, так сказати, пробігла мишка... -
І тут синочок схопився з ліжка:
- Все значить, значить та так сказати...
Не треба казки! Я хочу спати

5. Що було найважчим при вивченні теми «Вставні слова, словосполучення, речення»?
Контекстуальне розрізнення одних і тих самих слів, словосполучень і речень, які виконують різні функції - членів речення і вставних слів.
Дослідіть, чи є вставними виділені слова у реченніЧому?
 (До них можна поставити питання в реченні від інших слів)
Рушник дарують молодятам  на щастя.
Різне  кажуть люди.
Задавалося  Івасеві, що цей день ніколи не скінчиться.
Введіть ці слова у речення таким чином, щоб вони виконували роль вставних. До якої групи належить кожне із них?( підручник, стор. 133-134)
Диференційовані завдання.
Видно, думаю, правда.
Складіть по два речення із кожним словом, щоб в одному випадку вони виступали вставними, а в іншому - членом речення.
Інтонування:
В усному мовленні понижуємо голос і вимовляємо їх швидше порівняно із рештою слів.

6. Прокоментуйте схеми з точки зору інтонування

....  ,  ВК , ...

...   -  ВК  -  ...

...   ( ВК )  ...

Чим відрізняються  вставлені конструкції від вставних слів?
(Пояснюють, уточнюють сказане в основному реченні або містять додаткове зауваження до нього)

7. Підготовка до написання домашніх творів-мініатюр.
                                   
                                     Уже на весну повернуло.
                                      Теплішають сонця дотики.
                                      Убрались край річки верби
                                      В пухнасті сріблясті котики.
                                                                                 (Г.Гордасевич)
                                  Елементи ейдетики на уроці
 У вас на партах лежать вербові гілочки (у народі їх називають котики).
Вдома ви повинні були підготувати інформацію про ці вербові гілочки. Поділіться нею із класом.
Візьміть їх у руки.
Якого кольору вони?
Якої форми?
Якого розміру?
 Легенько доторкніться до квітки. Що ви відчули?Прислухайтеся, про що шепочуться гілочки між собою.  Опишіть почуте. По можливості, вживайте вставні слова та вставлені конструкції.
Вдихніть їхню прохолоду. Відчуйте перший подих  весни.
Уявіть себе вербовою гілочкою.
Усно складіть твір-перевтілення на тему: «Я - гілочка верби» (із використанням звертань, вставних слів та вставлених конструкцій).
Це і буде ваше домашнє завдання.
ІV. Домашнє завдання (2 хв.)
1. Написати твір- перевтілення на тему: «Я - гілочка верби» (або скласти окремі речення із використанням вивчених конструкцій).
2. Скласти діаграму Венна, порівнявши звертання та вставні слова (високий рівень)
3. Вправа 267 (початковий рівень)
V. Рефлексія (5 хв.)
Повертаємося до таблиці. Над чим ми працювали сьогодні на уроці?
Метод «Мікрофон»
Я знаю / Я вмію
Про що б ви хотіли запитати мене?

Оцінювання - поціновування.
                               


    Використана література

Баран Г.В., Васильєва О.М.. Орфографічний зошит, 8клас - Харків, 2008
Воропай Олекса. Звичаї нашого народу, т. І - Київ, 1991.
Олійник Ольга. Українська мова, 7 клас - Київ, 1999.
Українська мова. Практичний довідник - Харків, 2009.
Авраменко О.М., Дмитренко Г.К.. Українська література, 8 клас - Київ, 2008.
Заболотний О.В., В.В.Заболотний. Українська мова, 8 клас - Київ - 2008.
Шабельник Т.М.. Рідна мова, плани-конспекти, 8 клас - Харків, 2008.

Немає коментарів:

Дописати коментар