Мені необхідно знайти

неділю, 16 серпня 2015 р.

5 клас. Українська література Є.Гуцало «Лось». Протистояння добра і зла.

    клас. Українська література

Є.Гуцало «Лось». Протистояння добра і зла.
Мета уроку:    Познайомитися із статтею підручника про Євгена Гуцала
                         через  складання схеми-ТРВЗ; поглибити знання тексту
(дидактична)  оповідання,  навчати учнів спостерігати за розвитком
                         подій у творі, виокремлювати проблеми екологічного
                         характеру.
Виховна:         Виховувати гуманні почуття у ставленні до природи,
                         бажання  охороняти її, віру в людину – доброго і мудрого
                         господаря, відповідальність за свої вчинки.                  
Розвивальна:  Розвивати навички усного логічного мислення, швидкого
                         усвідомлення прочитаного.
Обладнання:   Портрет Є.Гуцала, виставка його книг, ілюстрації до
                         твору, схема-ТРВЗ,  кольористика, підручник.
Тип уроку: Урок усвідомлення нових знань
               
                           Хід уроку:
І. Етап організації
Позитивне налаштовування на роботу, створення «ситуації успіху».
Епіграф: Ми – господарі нашої природи, і вона для нас комора сонця з великими скарбами життя. Ці скарби мало охороняти – їх треба відкривати і показувати. Рибі потрібна чиста вода – будемо охороняти наші водоймища. У лісах, степах, горах різні цінні тварини – будемо охороняти наші ліси, степи, гори.
Рибам – вода ,птахам – повітря, звірам – ліс, степ, гори. А людині потрібна Батьківщина. І охороняти природу – значить охороняти Батьківщину.
                                                        М.М.Пришвін «Моя Батьківщина»
ІІ. Етап актуалізації
Робота над статтею про письменника. Складання схеми-ТРВЗ (Таблиця 1) . Перевірка домашнього завдання
Підсумок:
 Кожну книжку Є.Гуцала читач відкриває з радістю і надією на зустріч із яскравими характерами, людьми, які самовіддано люблять свою землю і життя, хоч воно не таке вже й безхмарне. Один із провідних мотивів творчості – милосердя.
Доброта його героїв, щедрість душі, прагнення допомогти людям сіють у наших серцях добро, яке є вічним мірилом людяності. Саме із такими героями ви зустрілися, прочитавши оповідання Є.Гуцала «Лось».
ІІІ. Етап усвідомлення нових знань
Ернест Хемінгуей порівнював художній твір із айсбергом, льодовиком, одна сьома частина якого на поверхні, а шість – заховані глибоко під водою. Кожен твір мистецтва народжується з великого болю. Письменник спостерігає за світом, у якому живе, але в серці своєму не погоджується з таким станом речей. Тому і творить своє уявлення про краще. Що ж заховано за рядками оповідання «Лось»? Невже автор просто переповів якусь історію задля цікавості? А можливо, він хотів щось важливе сказати нам, читачам, застерегти нас від лихого?
Саме відповіді на ці питання ми шукатимемо на уроці, а допоможе нам, як завжди, текст.
·        Чому саме таку назву має твір? Що вас найбільше вразило?

1. Індивідуальна робота
1.1. Ваші враження від прочитаного. 
1.2. Як змінювався ваш настрій під час прочитання оповідання? Я пропонувала вам передати це за допомогою кольорів.
1.3. Знайдіть у тексті опис зовнішнього вигляду лося. З чого видно, що автор милується його красою?
1.4. Якою ви уявляєте цю тварину? Захист ілюстрацій. Схема-ТРВЗ: властивості
1.5. Що лось любив робити?
(Зустрічати схід сонця ,коли під його променями бронзовіли верхівки дерев)
1.6. Як ставився до людей? А люди до нього?
1.7. Як почувався лось у світі природи?
(Відчував його, знав про небезпеку. яка чатує, радів світанкові, розумів «життя природи та її таємниці». насолоджувався дарами природи)
1.8. Загляньте у очі цій тварині. Що ви в них побачили?
(«Золотим сплеском», який надавав їм виразу розуміння життя природі та її таємниць)
1.9. У яку біду потрапив лісовий красень?
·        Чому лось почав тонути?
·        Як він боровся за життя? Зачитайте метафори (теорія літератури), які передають жах і розпач безсловесної тварини.
·        Хто прийшов тварині на допомогу? Знайдіть портрети героїв. Як ставиться автор до хлопців? Із чого це видно?
·        Чому лось байдуже спостерігав, як наближаються діти і зовсім не боявся їх?
·        Як хлопці рятували лося? Розкажіть про їхню винахідливість.
·        Що вони при цьому пережили?
·        А як би ви рятували тварину, якби опинилися в такій ситуації?
·        Що трапилося далі? Як загинув лось? Зачитайте. Яке враження це справило на хлопчиків? На що вони сподівалися? Чому?
·        Пошлемо всі разом телеграму до заповідника. Запишіть її зміст
2. Технологія «Спільний проект»
·        Поясніть походження прізвища дядька Шпичака.
Шпичка – різке, колюче зауваження, уїдливе слово;
                   жорстка колючка на тілі деяких тварин, голка.
(Сучасний тлумачний словник української мови)
·        Чи відповідає воно його внутрішній душевній природі?
·        Ким був дядько? (Словникова робота)
Браконьєр – людина, що займається полюванням в недозволених місцях або в заборонений час.
·        Від чого отримували насолоду хлопці, а від чого – їхній дядько? Про що це свідчить?
Учитель: Життя на землі одвічно побудоване на боротьбі між добром і злом, між якими постійно точиться конфлікт. Чи означає це, що конфлікт виникає між носіями добра і зла?
·        За якими ознаками ви розпізнаєте носіїв добра і зла? Хто є ким у творі?
·        Як має почуватися людина, яка здійснила вбивство?
·        Що відчуває той, хто стає свідком злочину?
·        Чи є у творі почуття страху? Де саме? Яким кольором ви відобразили б його на своєму малюнку? Чому?

·        Чому автор не називає імен хлопчиків, а дядька називає на прізвище? (авторська позиція)
·        Які почуття викликав у вас вчинок Шпичака? Яким ви бачите Шпичака біля вбитого ним лося? (Малим і нікчемним)
·        Чи правильно вчинили хлопчики, не спокусившись обіцянками «рідного дядька»?
·        Що автор хотів сказати нам, читачам оповідання? Якою є ідея твору? (Возвеличення гуманізму і засудження бездушного ставлення до природи)
3. Гіпотетичний прогноз
·        Якими будуть стосунки хлопців із родичем у майбутньому?
·        Яке місце у світі природи посідає людина? Хто вона – дбайливий господар чи руйнівник, охоронець чи дикий загарбник?
·        З якою метою, на вашу думку, письменник написав це оповідання? (Щоб читач усвідомив турботу про світ природи і різних людей як неодмінну рису гуманності, гідної поведінки)
IV. Етап рефлексії
1. Що перемогло у творі – добро чи зло? Що є шляхом до перемоги добра? (Співчуття і милосердя, людяність і гуманність)
Звертання до словничка
  Словничок
Доброта – чутливе, ніжне ставлення до людей
Милосердя – співчуття, жалість, жаль
Співчуття – чуйне ставлення до чийогось горя, до чиїхось переживань
Гуманність – людяність у своїх діях і ставленні до інших людей
Людяність – доброзичливе, чуйне ставлення до інших; уважність до чужих потреб
2. Як із допомогою чарівної палички змінити кінець оповідання, зробити його щасливим?
3. Коментування епіграфа до уроку
4. У мене в руках книга, яку ми називаємо Червоною книгою. Що ви про неї знаєте?  (Заносяться назви тих рослин чи тварин, які потребують охорони або яким загрожує вимирання) 
  Чи занесено лося до Червоної книги?

Домашнє завдання
1. Підготувати повідомлення про заповідники, де охороняють тварин
2. Творча рефлексія: дати відповіді на запитання анкети
                                         Анкета
1. Чи задоволені ви результатом своєї роботи на уроці? Чому?
2. що ви зрозуміли і дізналися нового?
3. що найбільше здивувало, вразило?
4. Чи досягнули поставленої на уроці мети?
5. Які ще запитання виникли у вас?
3. Високий рівень. Написати твір-мініатюру «Монолог добра»
Оцінювання - поціновування


Додаток 1




Немає коментарів:

Дописати коментар