Мені необхідно знайти

неділя, 16 серпня 2015 р.

9 клас. Українська мова. Пряма мова. Діалог. Цитати.

Тема уроку: Пряма мова. Діалог. Цитати.
                       Узагальнення та систематизація відомостей із теми.
                       Підготовка до написання контрольної роботи.
Мета уроку: Повторити, узагальнити і систематизувати знання з теми,  
                        удосконалити вміння знаходити пунктограми в реченні та  
                        текстах, правильно ставити розділові знаки;
                        з’ясувати, які труднощі виникли в учнів під час вивчення теми,
                        працювати над їх усуненням;
                        підготуватися до контрольної роботи.
Тип уроку: Урок узагальнення і систематизації знань.
Обладнання: Міні-підручник, схеми, схема-ТРВЗ та ейдетики, гілочки  
                         Хризантем.
  О.Воропай «Звичаї нашого народу», т.2, с.245.
                                         
                                   Хід уроку:
І. Етап актуалізації.
Поетична хвилинка
Сю ніч зорі чомусь колючі,
Як налякані їжачки.
Сю ніч сойка кричала з кручі,
Сю ніч ворон казав: «Апчхи!»
Сю ніч квітка питала квітку:
- Що ж це робиться, поясни?
Тільки вчора було ще влітку,
А сьогодні вже восени.
                              (Ліна Костенко)
Про що ця поезія?
Осіння тема у нас сьогодні тісно переплететься із мовою. Дата до зошитів. 14 жовтня – що це за день?
14 жовтня – одне із величних народних свят, яке в народі називають «Покрови» чи «Святої покрови».
Раніше заняття в школі розпочиналися не першого вересня, як зараз, а 14 жовтня. Тільки тоді, коли закінчувалися польові роботи, батьки відпускали дітей до школи. Горщик із кашею – розбивали і всі разом куштували цієї каші, щоб «наука в ліс не йшла». Звідси і назва – однокашники – однокласники.
Я теж бажаю вам, щоб наука не втікала від вас у ліс, а йшла в голови і міцним пластом осідала там.
Які пунктограми, які мають безпосереднє відношення до нашої теми, є в цих поетичних рядках? Назвіть ці речення.
Чим закінчується вивчення теми? А який урок йому передує? Сформулюйте тему уроку і запишіть її до зошитів.
1. ( це система)
2. Що є надсистемою для нашої теми? (Синтаксис)
3. Що становить підсистему? (Пряма мова, розділові знаки при прямій мові. Заміна прямої мови непрямою. Розділові знаки при цитатах. Розділові знаки при діалозі)
4. Труднощі. Вдома я пропонувала вам з'ясувати, які знання і вміння з даної теми ви маєте і при виконанні яких вправ у вас виникають труднощі. Озвучте свої таблиці.
Знаю, вмію / Відчуваю труднощі при…
5. Отже, сформулюйте мету уроку (О.Ф.)
 ІІ. Етап узагальнення і систематизації знань.
1. Диференційовані завдання за міні-підручником (1, 2, 3)
2. Графічний диктант (на листочках)
1). Олександр Олесь писав: «Вишиває осінь на канві зеленій золоті квітки». (А: «П».)
2). «Йде осінь по землі – красива, сонячна, чарівна, - натхненно промовила Наталка і додала: - Поглянь, як усе змінилося!» («П, - а: - П!»)
3). «Це пора мінлива: то сонечко сяє, то вітер пожовкле листя зриває», - дописала у зошиті Олеся. («П», - а.)
4). Жила була на світі Осінь, - почала казку бабуся. – Її сини – Вересень, Жовтень і Листопад – жили та господарювали окремо». («П, - а. – П».)
5). «Листя-жовтятко, кленове дитятко, - голосно почав читати Сергійко,- лети собі за вітром, сідай за горою, де сонце сідає». («П, - а, - п».)
! (Взаємоперевірка написаного)
3. Завдання 9: - проблемного характеру
Учителька сказала: «Олені ставлю сьогодні одинадцять. Сергію, а ти мусиш ще підучити правила».
Учителька сказала Олені: «Ставлю сьогодні одинадцять Сергію, а ти ще мусиш підучити правила».
Фізхвилинка
Ці квіти називають дітьми осені. В них поєдналися холод зими і тепле дихання літа. Це – хризантеми. Візьміть у руки гілочки цих квітів. Пахнуть вони чи ні? Що нагадує вам запах хризантем? (Запах легкого морозця).
Поезія.
Повідомлення про хризантему (У книзі: «Павлиська школа, ст.181 – 183).
За походженням слово «хризантема» - грецьке і означає «золота квітка». Є ще дорогоцінне, золотисто-зеленого кольору прозоре каміння, яке називається хризоліт.
Давайте розглянемо ці чудові осінні квіти.
Якого кольору бувають хризантеми? Яку форму має квітка? (Пелюстки зсередини короткі, а до країв довші, схожі на…)
Як довго цвітуть хризантеми?
Як ви гадаєте, весело цим квіточкам чи сумно?
(Весело, бо радують людей своїм цвітінням, коли навкруги все пов`яло, висохло, заснуло. А сумно, бо перецвіли всі їхні подруги).
4.  Що ми називаємо цитатою? За прослуханою інформацією складіть і запишіть цитату:
а) як пряму мову;
б) як частину речення;
в) як епіграф.
5. Уявіть собі, що на кущ хризантеми сіла синичка або якась запізніла
бджола. Складіть і запишіть діалог бджоли або синички з квіткою.
ІІІ. Етап рефлексії
Що нового ви дізналися на уроці?
Що вас зацікавило?
Про що б ви хотіли мене запитати?
Що об’єднує теми «Пряма мова», «Діалог», «Цитати»? Що їх різнить?
Виставлення і мотивація оцінок.
Притча про розділові знаки.
Домашнє завдання
1. Повторити теоретичний матеріал, підготуватися до контрольної роботи.
2. Вправи за рівнями із міні-підручника.
Початковий рівень – завдання 1.
Середній рівень – завдання 2.
Достатній рівень – завдання 3.
Високий рівень – завдання 4.

Немає коментарів:

Дописати коментар