Мені необхідно знайти

вівторок, 6 грудня 2016 р.

Українська мова. 5 клас

Тема: Написання префіксів пре-, при-, прі- (із елементами ТРВЗ-педагогіки та ейдетики)
Мета: Познайомити учнів із особливостями вимови та написання префіксів; вивчити правила написання, вчити застосовувати здобуті знання на практиці, наводити приклади та складати з ними речення;
удосконалювати навички роботи із словником;
виховувати почуття товариськості, взаємодопомоги в колективі, почуття гордості за рідний народ, край;
розвивати пам'ять, уяву, творчі здібності, збагачувати словниковий запас учнів.
Обладнання: Проектор, дидактичний матеріал, підручник, листівки, чарівна торбинка.

Хід уроку
І. Етап орієнтації:
1. Створення ситуації успіху. Використовуються матеріали науки «Нумерологія».
2.Учитель розповідає граматичну казку із використанням методу листівок (див. Додаток 1).
Троє братів Пре, При і Прі ішли по гірському плато.
- Я премудрий, прегарний! – вихвалявся перший брат –                        Пре (Листівка 1).
- А я, - бундючно мовив При (Листівка 2), - приєднуючись до слова ставити,надаю йому аж 14 значень, а в слові приймати маю аж 18.
Наймолодший брат Прі (Листівка 3) повільно йшов ззаду. Він був скромний і не любив вихвалятися, бо вживався всього-на-всього у чотирьох словах: прірва, прізвище, прізвисько, пріоритет.
Пре та При так захопилися хвастощами, що не помітили, як полетіли у прірву.
- Як мені препогано! – кричав Пре.
- Прийди на допомогу! – волав При.
Прі підійшов до прірвистої ущелини і… витягнув схвильованих братів.
- Вибач, брате, - винувато мовили Пре та При. Ми зрозуміли, що не можна жити без дружби. Спасибі тобі. Ніколи не називатимемо тебе образливим прізвиськом. У тебе ж таке гарне прізвище!

3. Аудіювання.
1.     Про яких братів іде мова?
2.     Як себе характеризував перший брат Пре?
3.     Скільки значень надає При у слові ставити?
4.     Чому Прі повільно йшов позаду?
5.     Що трапилося із Пре та При? Хто їх виручив?
6.     Порівняйте поведінку братів. Що ви можете сказати про кожного із них?
7.     Чого вчить ця граматична казка? (Схема ТРВЗ)

ІІ. Етап постановки мети:
Прийшовши до класу, я знайшла у себе на столі невідправлений лист. Копії його лежать у вас на партах. Чому лист не відправлено?
Адресант сподівається на вашу допомогу. Ось текст:
Добрий день, Олю!
Побачив тебе на прогулянці, моя пр красна незнайомко. Ти полонила мене своєю мовою, щирістю та красою так, що навіть         пр йшла до мене уві сні цієї ночі. Давай зустрінемося пр чудового весняного вечора. Пр сядемо і вволю наговоримося. А іще я пр готував сюрприз.

·        Спробуйте допомогти хлопчикові.
·        Із якими труднощами ви зустрілися? Що потрібно знати, щоб допомогти автору листа?

ІІІ. Етап організації виконання плану діяльності:
1. Замініть сполучення слів одним словом із префіксом пре-:
Дуже гарний
Дуже великий
Дуже злий
Дуже  красивий

·        Якого значення надає словам префікс пре-? Яким словом його можна замінити?

Замініть сполучення слів одним словом  із          префіксом при-:
Біля дороги
Недалеко від кордону
Трохи відкрити
Трохи засипати
Щось досипати

·        Яких значень надає словам префікс?
·        Пригадайте казку про пригоди префіксів, у яких словах пишеться префікс прі- (текст казки транслюється через проектор)
·        Є іще одне слово – пріоритет. Визначте його лексичне значення.
Пріоритет – це першість, перевага в чомусь.

2. Складання алгоритму – таблиці «Написання префіксів».
Пре-
При-
Прі-
- найвища міра вияву ознаки (можна замінити словом «дуже»)
- неповна дія;
- наближення;
- знаходження поблизу чогось
прірва
прізвище
прізвисько
пріоритет

Запам’ятайте ланцюжок слів, у яких пишеться пре-:
Президент – прем’єра – президія – престиж – препарат – престол – претензія – презирство (метод випадкових об’єктів)
Президент – глава нашої держави, він сидить на престолі і завжди у президії. Якщо його обирають на цю посаду вперше, – це своєрідна прем’єра для цієї людини. Він готує таємно якийсь препарат. На жаль, усім догодити не можна, тому часто до президента пред’являють претензії і виявляють презирство.

3. Робота в парах.
·        Знову повертаємося до листа: допоможемо адресанту.
Працюючи в парах, учні обґрунтовують написане, вставляючи пропущені букви.
·        Запишіть фонетичну транскрипцію слів із префіксами пре-, при-.
·        Пари обмінюються листами, перевіряючи написане.
·        Перевірка робіт.

4. Робота з реченнями, які записуються під диктовку.
Прекрасний Києве на предковічних горах! Хай вороги твої розсиплються на порох, Дніпре-батеньку! Сюди ми принесли тобі чолом! Прийшов я сюди сповідатися калині.
 Неначе випурхнула з казки пречиста райдуга-дуга.
 Шумить Хрещатик, як прибій.

·        Поясніть орфограми, що зустрічаються в тексті.
·        З’ясуйте види речень за метою висловлювання.
·        Реалізація виховного моменту.

IV. Етап рефлексії.
1. Чарівна торбинка
Що у торбинці? (Ейдетика, див. Додаток 2)
·        Учень пропонує однокласникам відгадати, що в чарівній торбинці (яблуко, лимон), називаючи слова із префіксами пре-, при- (Дотик)
·        На 5-6 листочків кольорового паперу капнути декілька крапель парфумів. Учням пропонується відчути запах і охарактеризувати його, утворивши прикметники із суфіксами пре-, при-.
·        У банку влити розсіл+оцет+чай+каву і теж запропонувати  охарактеризувати запах, вживаючи слова із префіксами.


2. Прийом «Мікрофон».
Вимоги: говорити тільки тоді, коли в руках мікрофон, чітко, коротко, по суті.
Учні діляться враженнями, розповідають, що давалося легше, а що викликало труднощі.
·        Що  найбільше сподобалося на уроці?
·        Які запитання виникли?

3. Поціновування-оцінювання.
Поціновування – лише позитивна (словесна) оцінка роботи учнів на уроці.
Оцінювання здійснюється у балах.
V. Домашнє завдання (диференційоване)
1. Опрацювати параграф, виконати вправу.
2. Виписати із словника 6 слів із префіксами пре-, при-, скласти з ними речення.
3. Творче завдання. Написати твір-мініатюру на тему: «Дивосвіт мого дитинства» (із використанням слів із префіксами).












Додаток 1. Метод «листівок». Значно ефективнішим виявляється запам’ятовування за допомогою зорових образів. Для цього застосовується метод «листівок». На кожну із листівок накладається певне слово. Учням пропонується уявити («заховати») дане слово на листівці. Потім листівки показуються вдруге, а учні відтворюють почуте в  тому порядку, в якому піднімалися листівки.

Додаток 2.  Ейдетика.

Ейдетика

Немає коментарів:

Дописати коментар