Мені необхідно знайти

вівторок, 9 лютого 2016 р.

Після уроків : творчі задачі для розумників та розумниць
(позакласний захід)

              Є десятеро людей, упевнених ,що цього бути не може. І,   
              напевне, знають це. Потім приходить один, хто цього не
              знає… от він і робить відкриття.
                                                                А.Ейнштейн
Творчі задачі – це благодатне підгрунтя для розвитку креативних здібностей особистості. Саме тому їх важливо впроваджувати в освітянську практику. Плоди діяльності педагога в цьому аспекті через певний проміжок часу обов’язково виявляться увихованцях. Не кожна дитина належить до розряду обдарованих, тобто тих, хто має максимально розвинені здібності, але кожну необхідно до них наблизити. Пропонований позакласний захід допоможе перевірити це.

1. Вступне слово вчителя.

У наш час люди все більше усвідомлюють, що саме творчість є найважливішою складовою особистого щастя і професійного успіху. Творчі люди постійно йдуть уперед у роботі – відкривають підприємства, щось вигадують, будують, живуть повноцінним життям, зустрічаються з цікавими людьми, мандрують, стають лідерами в компаніях, бо знають, як вирішувати проблеми і як заряджати енергією інших.
На жаль, більшість людей упевнена, що здатність творити – вроджена і її не можна розвинути. Щоб дізнатися, чи є у вас творча жилка, згадайте свої творчі досягнення. Велику коробку, яка перетворилася на будиночок, незвичайну фігуру зі снігу… Ось перед вами пластилін, із якого ви з натхненням Родена або Мікеланджело виліпите черв'яка… Згадали своє захоплення життям і бажання експериментувати, грати? Із роками всі ми приходимо до одного результату: наш творчий рівень помітно знижується – нам стає нецікаво лазити по деревах, будувати замки з піску.
Іронія долі в тому, що кожен – природжений художник, поет, музикант, експериментатор, але вже з першого класу ми змушені стримувати свої бажання, мусимо підкорятися багатьом правилам, зубрити, учити, іноді не замислюючись навіщо.
Згадайте розмаїття барв фломастерів, олівців, якими ви користувалися в дитячому садочку. У доросле життя ми вступаємо з одноразовою ручкою в кишені. Усі кольори переходять до синього, як і наші творчі здібності.
Так, у десятому класі на творчість ви дивитесь,  як на щось другорядне, «дитяче», на що вже бракує і часу, і сили, бо все це витрачається на вирішення проблем у сім'ї, із друзями. А тим часом творчі здібності атрофуються, як нетреновані м'язи…
Що ж підтримує вогонь творчості? Передусім – цікавість. У дитинстві ви запитували про все і на все мали відповідь. У дорослих цікавість або змінюється на скромність («Я ніколи не зможу цього зробити…»), або виправдовується браком часу («Хотів би я навчитися робити це, але немає часу»)
2. Жеребкування.


                                      Групи
1. Історія
2. Мова та література
3. Природничі науки
4. Математика. Фізика
5. Трудове навчання. Фізична культура

І тур.
Історія
1. У вас з’явилася машина часу. Ви можете подорожувати у ближче й далеке минуле будь-якої країни і бути там довільний час. Але змінювати нічого не можна, можна лише споглядати. Поки ви перебуваєте в минулому або в майбутньому, життя на Землі відбувається за своїми звичними законами.
Що б ви хотіли подивитися в минулому?
2.                         Помста єгипетських жерців
«Дух смерті зверне шию тому, хто ввійде сюди». Цей напис прочитали дослідники над входом до гробниці єгипетського фараона Тутанхамона. Увійшовши у середину, вони не знайшли жодної пастки, що приводиться в дію прихованим механізмом, не було жодного капкана або іншого пристрою, який міг би загрожувати життю людей. Однак через кілька днів помер один  із учених. Потім померло ще семеро: щоправда, не відразу, а впродовж 30 років. Помста потривоженого фараона не пощадила навіть людину, яка не брала участі в розкопках. Англійський бізнесмен Вулф після відвідування гробниці помер на борту пароплава дорогою додому. Серед версій, що переповнили газети та пояснювали ці смерті, були навіть такі: єгипетські жерці - чарівники, мали таємничу силу, що дозволяла їм благословляти і проклинати.
 Висловіть свої гіпотези з приводу цього таємничого явища.
Відповідь: У листопаді 1962 року професор медицини Каїрського університету Езеддін-таха повідомив журналістам, що він тривалий час спостерігав за станом здоров'я археологів і робітників музеїв, які працюють у єгипетських пірамідах. І в організмі кожного з них він виявив вірус, що спричиняє запальні процеси дихальних шляхів. Такі ж віруси вчений виявив у муміях. Один із цих вірусів – «аспергілус нігер», на думку професора, зберігає свою життєздатність протягом трьох-чотирьох тисяч років.

3. У всіх наших уявленнях давня людина повинна бути дуже сильною і спритною – такі умови виживання минулого. Під час розкопок було знайдено кістяк однорукого чоловіка, який загинув під зводом печери, що обвалилася. Вивчення кістяка показало, що чоловіку в момент смерті було років 50, а праву руку він утратив ще у юнацькі роки. Як вижила ця людина?

Мова та література

1. Запропонуйте ідею оригінального пам’ятника Ліні Костенко.
2. Ожили персонажі картини ( на вибір учителя).
Завдання. Запропонуйте продовження сюжету за умови, що персонажі ожили.
3. Свого часу у Франції видавалася газета під назвою «Щоденні ласощі». Найчастіше після прочитання газету… з’їдали. Чи можливо це?
Відповідь: Номери були надруковані на тонко розкатаному тісті. Фарба теж була їстівною)

Природничі науки

1. Запропонуйте оригінальну новорічну іграшку, що використовує хімічний ефект.
2. Нерідко буває, що в дощову погоду по кілька днів не випускають птицю на волю. Вона, що звикла до моціону і простору, до діяльного життя, починає нудьгувати через свою вимушену бездіяльність, і тоді у неї розвиваються погані звички. Які? Що слід робити, щоб їх усунути?
Відповідь:
1. Змастити птаху керосином (якщо це комахи).
2. Відокремити зачинщицю від інших птахів, котрі ще не «заразилися» цією звичкою.
3. Зерновий корм слід розсипати в підстилку, підвішувати ріпу або півкачана капусти, щоб птиця «розважалася», клюючи ці смачні шматочки, котрі повинні діставатися їй не так легко)

3. Чому, купуючи йодовану сіль, треба дивитися на дату виготовлення?
Відповідь: Йодована сіль зберігає свої цілющі властивості протягом   3 – 4 місяців. Йод випаровується, якщо сіль волога або якийсь час знаходиться у відкритій тарі.
4. Придумайте органи чуттів, яких немає в людини, але могли б бути.

5. Придумайте фантастичну рослину.
Відповідь: Дивний кавун: усередині мармелад, а замість насіннячок – льодяники. Це теж можливо, тільки поливати його треба солодкою водою і медом; квітка, зроблена із шоколаду і ніколи не відцвітає, скільки б її не їли.

6.                                      Їжак у яблуках
Із дитинства знайома картинка: їжак, що несе на своїх голках яблуко. Куди він його несе? Ну, звичайно ж, у гніздо, адже усім відомо, що їжак заготовляє запаси на зиму. Але зоологи стверджують, що яблука їжаку ні до чого, адже він – комахоїдний. І на зиму ніяка їжа йому не потрібна – у цей час їжак спить, як ведмідь або борсук. І, нарешті, було помічено. що з безлічі яблук їжак вибирає дички, найбільш кислі. Навіщо вони йому?
Відповідь: Їжаки натикають на голки кислі та їдкі продукти, дезінфікуючи в такий спосіб голки.


7.                       Простий спосіб антисептики
Повітря в операційних ретельно стерилізують бактерицидними лампами, що в поєднанні із застосуванням інших методів асептики дозволяє уникнути нагноєння операційних ран. Під час війни в партизанських бригадах часто виникала необхідність проведення операцій, і якщо стерильність медичних інструментів, перев’язного матеріалу досягалася кип’ятінням, то повітря стерилізувати було нічим. Як бути?
Відповідь: Операції проводилися на відкритому повітрі. У соснових і мішаних лісах повітря стерильне, тому що дерева виділяють фітонциди, що згубно діють на мікроорганізми

Математика. Фізика

1. Електромагніт використовують у якості «гака» при навантаженні металобрухту. Але от його піднесли до чергового вантажу, а вантаж не піднявся. Перелічіть усі можливі причини цього.

2. Що буде, якщо Земля стане обертатися в 24 рази швидше?
Відповідь: Доба триватиме одну годину. За 1 годину треба встигнути поспати, поснідати, сходити до школи (на 15 хвилин), пообідати, зробити уроки (3 – 4 хвилини), погуляти, повечеряти тощо.

3. Що буде, якщо пори року триватимуть по сто років?
Відповідь: тоді  люди, які народилися на початку зими, ніколи б не побачили зеленої трави, квітів, розливу рік тощо.

Завдання. Запропонуйте три-чотири сюжети, пов’язані із зазначеним прийомом.
4.                                     Секрет трюку
У ХІХ столітті за завданням французького уряду фокусник Роберт Уден був відісланий до Алжиру. Мета візиту: переконати місцеве населення в могутності європейців і сприяти колонізації країни. Ось один із трюків Удена: він показував кулю, вставляв її в пістолет і просив вистрілити в… нього. Алжирці стріляли, але фокусник завжди зустрічав постріл сміхом. Відомо, що «підставних» асистентів не було і промахнутися було неможливо. В чому секрет трюку?
Відповідь: Куля виготовлялася з воску, пофарбованого під колір металу, й просто випаровувалася від деформації й тепла при пострілі.

5.                                   Чутлива лампа
Задача: придумати конструкцію настільної лампи, яка змінює свій колір залежно від атмосферного тиску, що стане в пригоді людям, організм яких тонко реагує на його  зміну.

6.                                   Час як пісок
Звичайний пісковий годинник може відмірювати тільки визначений проміжок часу. Удоскональте конструкцію годинника так, щоб ним можна було вимірювати різні проміжки часу.
Можливі відповіді:
1. Зробити регульований кут нахилу годин.
2. Увести в шар піску перегородки.
3. Зробити розмір горлечка годин регульованим.
4. Зробити кілька горлечок, кожне з яких може перекриватися.

7.                               Вічний годинник
В одному європейському музеї є годинник, що працює без заведення два століття. Як саме?
Можливі відповіді-гіпотези:
1. Використання сили відвідувачів, які відчиняють двері.
2. «Працює» сила атмосферного тиску: достатньо застосувати коробку на зразок тієї, що використовується в барометрі-анероїді. У разі збільшення тиску коробочка стискуватиметься і «заводитиме» пружину годинника.
3. Замасковане підключення від вітряка на даху.

Трудове навчання. Фізична культура

1. На вулиці дощ. Ви входите в приміщення, закриваєте парасольку і раптом бачите, що людина потрапила під електричний струм. Які повинні бути дії в такій ситуації?

2. Якими способами може людина без допомоги предметів перестрибнути через планку?

3. Спробуйте удосконалити конструкцію молотка, праски, класної дошки.

4.                              Травми в горах
Чому високо в горах функція суглобів людини порушується і  особливо часто бувають вивихи?
Відповідь: Атмосферний тиск сприяє більш щільному приляганню суглобів один до одного. Зі зменшенням тиску під час сходження на високі гори зв'язок між кістками в суглобах зменшується, у результаті кінцівки погано слухаються, тому частіше трапляються вивихи.


ІІ тур. Бліц-запитання

1.                  Кому поступатися стежкою
Гете прогулювався в парку. На стежині, де могла пройти лише одна людина, йому зустрівся критик, який вороже ставився до поета. Коли вони зійшлися, критик погордливо бовкнув: «Я ніколи не звільняю дорогу дурням!»
Що, на вашу думку, відповів на це Гете?
Відповідь: «А я – навпаки», – посміхнувся Гете і ступив убік.

2.                    Зніміть капелюшки, дами
Один американський кінотеатр опинився на межі банкрутства. Виявилося, що глядачі були незадоволені тим, що під час кіносеансу дами не знімають капелюшків, загороджуючи екран. Намагалися давати оголошення по гучномовцю, але дами на це не реагували. Вивісили оголошення – нульовий результат. Як учинити адміністрації кінотеатру?
Відповідь: За рекомендацією психологів, змінили оголошення. Тепер воно проголошувало: «Під час сеансу просимо дам зняти капелюшки. Літніх леді це не стосується».
 Ніхто не схотів виглядати літньою леді. Навіть у темряві залу.

3.                          Війна з «мінерами» 
Півдесятка київських шкіл були «заміновані» одного дня по телефону. До 16.00 ще не всі школи були перевірені, але в більшості з них мін не знайшли. Зате вчителі ЗШ № 79 винайшли спосіб боротьби з «мінерами». Який?
Відповідь: Як повідомила завуч школи, зірвані заняття будуть проведені в суботу – у другу зміну. У результаті самим учням стало невигідно зривати уроки.

4.                                Ігри на галявині
Одному американському фермеру не давали спокою сусідські дітлахи. Вони облаштували галявину перед його будинком для своїх гучних ігор. Постійна біганина і лемент виводили чоловіка із себе. Перше, що він зробив,– накричав на хлопців. Результат виявився нульовим, «бешкетування» тривали. Тоді фермер змінив тактику. Запросив хлопців у дім, почастував солодощами, уклав із ними договір. Через кілька днів на фермі запанував спокій.
 Що запропонував фермер хлопцям?
Відповідь: Фермер задушевно сказав: «Я такий радий, хлопчики, що ви граєте перед моїм будинком. Я вже старий, і мені так приємно дивитися на вас. Будь ласка, приходьте щодня до мого будинку і грайте. За це я буду платити кожному по 20 центів». Хлопчики з радістю погодилися, і наступного дня ігри продовжилися. Але через кілька днів фермер знову покликав дітей і сказав: «Справи мої йдуть погано, тому я буду вам платити по 10 центів». Хлопчиська, побурчавши, розійшлися. Але наступного дня прийшли відпрацьовувати жалування. Щоправда, без колишнього ентузіазму. Потім фермер повідомив хлопчикам: «Із грішми в мене сутужно, тож доведеться знизити вам жалування до 5 центів». «То вже ні, старий! За такі гроші сам бігай по своїй галявині!»  – відповіли діти. З того дня на фермі запанував спокій.

ІІІ. Підсумок
Легенда про вельможу і мудреця
Одного разу вельможа, який вважався найрозумнішим, дізнався про те, що у його володіннях з’явився чужинець, який заявив, що готовий позмагатися в мудрості із вельможею. Той запросив подорожнього до палацу . Сам же міркував так: «Візьму я в долоню метелика і затисну його у руці . А при цьому запитаю у того, хто вважає себе мудрецем:
-         Що у мене в руці : живе чи мертве?
Якщо він скаже – живе, то я стисну кулак і задавлю метелика. А якщо скаже, що мертве, я розтулю пальці, і метелик полетить. Таким чином осоромлю самозванця».
До палацу набилося багато охочих послухати поєдинок наймудріших. І коли мудрець сказав вельможі, що готовий дати відповідь на будь-яке його запитання, той запитав:
-         Що у мене в руках: живе чи мертве?
Мудрець на хвилину задумався, а потім сказав:
-         Усе в твоїх руках, людино!
Любі діти!
У ваших руках – ваше майбутнє!!! І саме від вас залежить, яким воно буде. Не чекайте прямої доріжки, обсадженої квітами. Сміливо долайте труднощі, не бійтеся перешкод, і успіх обов’язково прийде до вас. Лише завжди пам’ятайте слова геніальної Ліни Костенко:
Людині бійся душу ошукать,
Бо в цьому схибиш,
То уже навіки…

( За матеріалами навчально – методичного посібника «Творчі задачі для розумників», Кіровоград, 2012)






Немає коментарів:

Дописати коментар