Мені необхідно знайти

середу, 19 серпня 2015 р.

Розвиток творчої уяви та творчого мислення учнів шляхом впровадження ТРВЗ-педагогіки та ейдетики на уроках української мови та літератури (презентація досвіду)

КОІППО імені В.О.Сухомлинського





Розвиток творчої уяви та
творчого мислення учнів
шляхом впровадження
ТРВЗ-педагогіки та ейдетики
на уроках української мови та
літератури

(презентація досвіду)






Виконала
слухач курсів української мови та
літератури
Ковальова О.В.





[Слайд 1]Декілька років тому я була членом творчої групи з проблеми впровадження елементів ТРВЗ-педагогіки та ейдетики в освітню практику. Результат роботи творчої групи – вихід навчально-методичного посібника «Творчі задачі для розумників», а я почала впроваджувати ТРВЗ-педагогіку у твоїй роботі.
Проблема, над якою працюю, звучить так: «Розвиток творчої уяви та творчого мислення шляхом впровадження ТРВЗ-педагогіки та ейдетики».
Вважаю, що саме розвиток творчості школярів, їх здатності до діалектичного мислення є однією з основних проблем, які зараз стоять перед школою.
А що ж таке творчість? Найпростішим визначенням буде – творення на основі того, що є, чогось іншого, чого немає. Творча фантазія не може бути продуктивною без значного запасу інформації, без її аналізу і синтезу. Для розвитку нестандартного мислення потрібні активні форми і методи навчання. [Слайд 2] Саме таким методом і стала теорія розв’язання винахідницьких задач – ТРВЗ, основи якої розроблено у 50-х роках інженером і письменником Генріхом Альтшулером. За Альтшулером, реалізація творчих здібностей ґрунтується на використанні різних методів творчого мислення. ТРВЗ допомагає дати відповіді на запитання: що я хочу?, хто я?, що потрібно робити?, навіщо це робити?, як це робити?, з чого почати?.
Усередині 80-х рр.. російський учений І.Матюгін, дослідивши і вивчивши набутий людством досвід, створив ігрову систему, що спирається на властиве кожному уміння уявляти і фантазувати. Численні експерименти довели, що тривала пам'ять людини пов’язана тільки з її уявою. Тому Матюгін і назвав свою методику «ейдетика», що в перекладі з грецької – «яскравий образ». Дана технологія передбачає використання різних засобів, із допомогою яких учитель розвиває одну із найважливіших сторін психічного життя дитини – пам'ять.
Cвою презентацію я умовно поділила на три блоки:
-         робота із схемою ТРВЗ;
-         використання ейдетичних методів і прийомів;  
-         розв’язання творчих задач.
[Слайд 3] В основі схеми ТРВЗ-педагогіки та ейдетики лежить системно-функціональний підхід до виучуваного матеріалу. Тема уроку – це система.
Кожна тема - це показник ідей, без якої неможливий рух уперед, це частина чогось. А це вже є надсистема. Урок чи система уроків, на яких вивчається певна тема, складові теми – це етапи, відображені в підсистемі.
Основна філософія системи – це головна мета ряду уроків вивчення, яка буде проходити через них червоною ниткою.
Додаткові функції – це цілі кожного з уроків системи або додаткові функції певної граматичної категорії.
= = Вивчаючи мову і літературу, діти вчаться порівнювати, знаходячи риси спільного та відмінного.
Позначка «серце» - реалізація виховної мети: оцінка творчості поета, захоплення його життєвим подвигом, прагнення більше дізнатися, труднощі, із якими зустрічаються учні, вивчаючи мовну чи літературну тему.
Позначка «будиночок» трактується як місце, де «живе» тема, що вивчається.
[Слайд 4] Те, що я сказала,  чітко відбиває і «Римівка» тризівця М.С.Гафітуліна.
                                   РИМІВКА
Якщо ми розглянемо щось… (об’єкт)
То це щось завжди для чогось… (функція об’єкта)
То це щось завжди із чогось… (підсистема об’єкта)
То це щось частина чогось… (надсистема об’єкта)
Чимось було це щось… (минуле об’єкта)
Щось буде із цим щось… (майбутнє об’єкта)
Щось ми зараз же візьмемо, на екранах розглянемо.
[Слайд 5] Наприклад, вивчаючи творчість В.Симоненка у 11 класі, з допомогою цієї схеми учитель вибудовує собі ключові моменти роботи над темою.
[Слайд 6] Таку ж схему складають діти вдома, наприклад, вивчаючи творчість Є.Гуцала.
[Слайд 7] На уроці узагальнення знань із теми «Пряма мова. Діалог. Цитати» учні 9 класу теж визначаються із ключовими поняттями, формулюють завдання уроку, вчаться порівнювати мовні поняття, аналізуючи, з’ясовувати, із якими труднощами зіткнулися у процесі вивчення теми. Учитель, беручи це до уваги, планує свою подальшу роботу.  
[Слайд 8] Технологія ТРВЗ включає в себе і ейдетику, завдяки якій розвиваються відчуття дотику, нюху, смаку, сприйняття кольору, форми, розміру, слухова пам'ять, вербальне та невербальне мислення, відтворююча уява, мовлення. Усі ці властивості ми й знаходимо, аналізуючи твори літератури.
Методика розвитку образної пам’яті, яка і лежить в основі ейдетики, базується на мимовільному запам’ятовуванні. Василь  Олександрович Сухомлинський звертав увагу на те, що «мимовільне   запам’ятовування – найважливіша умова розумового розвитку; воно вивільняє сили розуму для думки, для глибокого запам’ятовування, для глибокого проникнення в суть фактів і явищ, запобігає одному з найстрашніших явищ – зубрінню.»
Ось які форми і методи ейдетики я використовую на своїх уроках.
[Слайд 9] 1. Метод «листівок». На кожну із листівок (починаємо з десяти) накладається певне слово. Учням пропонується уявити («заховати») дане слово на листівці. Потім листівки показую вдруге, а учні записують слова в тому порядку, в якому їх уявляли. Наступний етап – перевірка написаного.
[Слайд 10] Наприклад: Стіна.
[Слайд 11] 1. Скло
2. Атом
3. Черевик
4. Дельфін
5. Щітка
6. Стетоскоп
7. Алея
8. Черепиця
9. Диван
[Слайд 12]
[Слайд 13]
Кількість листівок можна поступово збільшувати - до - 15-20.
Таким чином можна накладати слова словникового диктанту, слова однієї орфограми, на одне правило, правила, рядки поезій для вивчення напам`ять, тексти для переказів, пісні, формули, хімічні елементи, дати, закони і т.д.
Іде не використання механічної пам`яті, яка заснована на багаторазовому повторенні, а творче, образне сприйняття і переробка інформації.
[Слайд 14] Навчитися уявляти смислову інформацію у незвичайному та цікавому вигляді і легко, не напружуючись, пригадувати її, допоможе «Метод Цицерона». Він рекомендує навмисне «залишати сліди інформації» на стінах класу.
[Слайд 15] Наприклад.
1. Велосипед
2.Медаль
3. Пиріг
4. Кишеня
5. Лимон
6. Цистерна
7. Пшениця
8. Директор
Прогуляйтеся подумки класом і «познімайте» образи цих слів. Перевірте написане. Усі ці слова об`єднує орфограма «Ненаголошені е, и», написання словникових слів.
Головне - послідовність вашої мандрівки. Не «бігайте» поглядом по приміщенню, шукаючи зручне місце.
 [Слайд 16] «Метод випадкових об’єктів»
Мета: розвиток умінь будувати логічні зв’язки між далекими один від одного об’єктами
Президент – престол – президія – престиж – прем’єра – препарат – претензії –  презирство
[Слайд 17] Під час вивчення поезії напам`ять із метою швидкого запам`ятовування застосовую метод піктограм - схематичний запис рядків вірша, який учні роблять із допомогою уяви. Ось як виглядає одна із піктограм (В.Симоненко «Лебеді материнства») (малюнок).
[Слайд 18] Дана таблиця показує переваги ейдетики перед сучасною педагогічною практикою.
[Слайд 19] І третій блок – творчі задачі – це благодатне підґрунтя для розвитку академічних і креативних здібностей особистості.
Узагальнена мета розв’язання творчих задач – формування творчої особистості засобами пошуку варіантів виконання завдань. Не кожна дитина належить до розряду обдарованих, тобто тих, хто має максимально розвинені здібності, але кожну необхідно до них наблизити. Саме пропоновані задачі зможуть відігравати в цьому процесі відчутну роль.
[Слайд 20] Вагомими завданнями, що конкретизують основну мету роботи в даному напрямі, є:
1. Цілеспрямоване формування психічних процесів, зокрема творчої уяви та мислення.
2. Створення внутрішньої мотивації до творчої та науково-пошукової діяльності.
3. Урізноманітнення навчального процесу.
4. Забезпечення позитивного виховного впливу на вихованців.
[Слайд 21] Типи творчих задач:
-         задачі на розвиток кмітливості та інтуїції;
-         дослідницькі задачі;
-         прогностичні задачі;
-         конструктивні задачі;
-         задачі з добудованою умовою;
-         комплексні задачі
Їх можна використовувати як на уроках, так і в позакласній роботі.
Я пропоную вам зараз декілька із них.
Ігри на галявині – задача на розвиток кмітливості та інтуїції
Одному американському фермеру не давали спокою сусідні дітлахи. Вони облюбували галявину перед його будинком для своїх гучних ігор. Постійна біганина і лемент виводили фермера із себе. Перше, що він зробив, - накричав на хлопців. Результат виявився нульовим, «бешкетування» тривало. Тоді фермер змінив тактику. Він запросив хлопців у дім, почастував солодощами та уклав з ними договір. Через кілька днів на фермі запанував спокій. Що запропонував фермер хлопцям?
Пропозиція фермера: «Я такий радий, хлопчики, що ви граєтесь перед моїм будинком. Я вже старий і мені так приємно дивитися на вас. Будь ласка, приходьте щодня до мого будинку і грайтесь. За це я буду платити кожному по 20 центів». Хлопчики з радістю погодилися і наступного дня ігри продовжилися. Але через кілька днів фермер знову покликав дітей і сказав: «Справи мої йдуть погано, тому я буду платити вам по 10 центів». Хлопчиська, побурчавши, розійшлися. Але наступного дня прийшли відпрацьовувати жалування. Щоправда, вже без колишнього ентузіазму. Потім фермер повідомив хлопчикам: «Із грішми у мене сутужно,тож доведеться знизити вам плату до 5 центів». Хлопчики відреагували: «Та вже ні, старий! За такі гроші сам бігай по своїй галявині!». З того дня на фермі запанував спокій.
Як показала практика, діти нерідко пропонують дещо схоже і зовсім різне, але не менш оригінальне, мабуть, уявляючи себе на місці хлопчиків. Наприклад, таке: фермер повідомив, що нещодавно він загубив якусь коштовну річ (золотий годинник чи ланцюжок), і попросив дітей пошукати її. Для цього дав лопати. Після неуспішних пошуків галявина буде вся перекопана, на ній буде незручно гратися у рухливі ігри. Тож є надія, що хлопчики знайдуть собі інше місце для розваг.
Кому поступатися стежкою? – творча задача
Гете прогулювався парком. На стежині, де могла пройти лише одна людина,йому зустрівся критик, який вороже ставився до поета. Коли вони зійшлися, критик гордовито буркнув: «Я ніколи не звільняю дорогу дурням!». Що, на вашу думку, відповів на це Гете?
Відповідь: «А я навпаки», - посміхнувся Гете і ступив убік.
Король не знає мови – творча задача
Англійський король Георг І, починаючи з 54-літнього віку й до кінця життя,був змушений користуватися послугами перекладача. Що з ним сталося у цьому віці?
Історична довідка: він став англійським королем, а оскільки був німцем за національністю, не знав англійської мови і не хотів її вчити, то користувався послугами перекладача.
Чудодійна сила! – розвиток інтуїції та кмітливості
Вона триває мить, але пам'ять про неї може залишитися у серці назавжди. Вона безцінна, але ніхто не бідний настільки, щоб не міг поділитися нею з іншими, і ніхто не багатий настільки, щоб не потребувати її. Про що йде мова?
Відповідь: це посмішка. Вона з’являється завдяки скороченню м'язів, при цьому в очах з'являється блиск, а кінчики губів злегка піднімаються, виражаючи задоволення. Дружня посмішка – це усвідомлена дія, поривання душі,що народжує радість. Посмішка благодатно впливає навіть на фізичне здоров'я. На думку логопедів,коли ми розтягуємо губи в посмішці, вже одна ця дія виробляє в мозку електричні сигнали, які стимулюють роботу гіпофізу. Гіпофіз у свою чергу виділяє ендорфіни - хімічні речовини в мозку, що сприяють появі почуття радості. Посмішка безцінна ще й тому, що благодатно спливає на інших. Щира посмішка без слів розкриває наші почуття – привітність, любов, симпатію, бажання підбадьорити. Інколи, просто дивлячись на малюка, що мило посміхається, ми не можемо не посміхнутися у відповідь. Лагідна посмішка дарує душевний спокій і допомагає упоратися зі стресами та життєвими негараздами чи труднощами.
Зніміть капелюшки, дами! – конструктивна задача
Один американський кінотеатр опинився на межі банкрутства. Виявилося, що глядачі були не задоволені тим, що під час кіносеансу дами, не знімаючи капелюшків, закривають екран. Намагалися давати оголошення з допомогою гучномовця, але ті на це не реагували. Вивісили оголошення – нульовий результат. Як учинити адміністрації кінотеатру?
    Можливе рішення:  за рекомендацією психологів, треба змінити текст оголошення, наприклад, так: «Під час сеансу просимо дам зняти капелюшки. Літніх леді це не стосується». Можна бути впевненим, що ніхто не захоче виглядати літньою леді (навіть у темряві залу).
[Слайд 22] Застосування ТРВЗ-технології вимагає від педагога постійного професійного росту, підвищення рівня засвоєння ТРВЗ-методики (поступовий перехід від ознайомлювального рівня до дослідницького (інструментального)). Обов'язковим елементом якісного навчання в ТРВЗ-педагогіці є освоєння не тільки відповідних методик, але і способів їх створення. Самоосвіта педагога, постійний самоаналіз своєї педагогічної діяльності є досить важливими для продуктивної роботи з учнями за методикою ТРВЗ.

Що це дає учням? Вони чітко бачать поставлену мету, завдання, які стоять перед ними. Дитина вчиться вірити в себе, у свої можливості, формується впевненість та самоповага, зникає почуття страху перед неправильною відповіддю.

Немає коментарів:

Дописати коментар